Logická úloha – Výtah

06.12.2015 10:45

Výtah je v přízemí. Ve výtahu jsou čtyři osoby včetně mě. Když výtah dojede do prvního patra, jedna osoba vystoupí a tři osoby nastoupí. Když výtah dorazí do druhého patra, dvě osoby vystoupí a šest jich nastoupí. Třetí patro výtah vynechá a ve čtvrtém patře nikdo nevystoupí, ale dvanáct lidí nastoupí (je to velký výtah). Páté patro výtah vynechá, a když projíždí šestým patrem, tak se lana utrhnou a výtah spadne až dolů do přízemí. Všichni ve výtahu jsou mrtví. Jak se mi podařilo přežít?

ŘEŠENÍ: Logická úloha – Výtah

Já jsem vystoupil již v prvním patře, takže jsem při pádu ve výtahu nebyl.

Další zajímavé logické úlohy:

Bowling

Zaměstnání

Most

 

Diskusní téma: Logická úloha – Výtah

Výtah (někdy nazývaný také zdviž) je dopravní prostředek z kategorie zdvihadel užívaný jako zdvihací zařízení pro dopravu osob nebo nákladů svislým nebo šikmým směrem po pevné dráze. Výtah je v podstatě plošina, která je tažena nebo tlačena mechanickými p

Datum: 17.05.2024 | Vložil: Výtah (někdy nazývaný také zdviž) je dopravní prostředek z kategorie zdvihadel užívaný jako zdvihací zařízení pro dopravu osob nebo nákladů svislým nebo šikmým směrem po pevné dráze. Výtah je v podstatě plošina, která je tažena nebo tlačena mechanickými p

Výtah (někdy nazývaný také zdviž) je dopravní prostředek z kategorie zdvihadel užívaný jako zdvihací zařízení pro dopravu osob nebo nákladů svislým nebo šikmým směrem po pevné dráze. Výtah je v podstatě plošina, která je tažena nebo tlačena mechanickými prostředky, nejčastěji lany, řetězy nebo hydraulicky. Moderní výtah bývá tvořen kabinou umístěnou ve výtahové šachtě. V minulosti byly výtahy poháněny vodou, párou nebo i lidskou silou, dnes převažuje elektrický pohon.

Historie

Elisha Otis demonstruje svůj výtah v roce 1854

Výkres výtahu Elishe Otise z roku 1861

Vídeňský Freisslerův elektrický výtah v inzerci z roku 1891
První zmínka o výtahu je v díle římského architekta Vitruvia, který uvádí, že Archimedes postavil svůj první výtah okolo roku 236 před Kristem.[1] Římské Koloseum, dostavěné roku 80, mělo 25 takových výtahů, jimiž osm mužů dopravovalo z podzemí do arény zvířata. Nosnost každého výtahu byla 270 kg, tj. dva lvi. V 17.–18. století se začaly instalovat výtahy na potraviny a menší náklady do paláců a zámků, zejména v Anglii a ve Francii. Král Ludvík XV. si roku 1743 dal do ložnice na zámku ve Versailles instalovat první osobní výtah typu létající křeslo pro dopravu jedné ze svých milenek.

V Čechách se jeden z prvních výtahů, respektive jeho pozůstatky, dochovaly na zámku v Ploskovicích, vybudovaném ve dvacátých letech osmnáctého století. V téže době vznikl výtah na zámku Zákupy (v roce 1718[zdroj?]), upravený v roce 1870 pro potřeby Ferdinanda V. Dobrotivého. Výtah v Zákupech je pravděpodobně nejstarším dochovaným výtahem v českých zemích.

V letohrádku Belaria v zahradě českokrumlovského zámku se dochoval unikátní mechanismus, který sloužil jako výtah na potraviny s tím, že bylo připravené jídlo tímto výtahem přepraveno přímo do střední části hodovní tabule.[zdroj?] Tento výtah ovšem nebyl zavěšen, nýbrž naopak vysouván po způsobu divadelního propadla, takže konstrukčně poněkud připomínal moderní hydraulické výtahy.

Na zámku Konopiště je zase dochován mechanický výtah z devatenáctého století.[zdroj?] Fungoval na jednoduchém principu, jeho pohyb vzhůru zajišťovala voda postupně napuštěná do nádrže, tvořící protizávaží jeho přepravní klece (na podobném principu také původně fungovala lanová dráha na pražském Petříně a na Letnou).

Roku 2013 firma KONE oznámila technologii UltraRope, když se místo kruhového ocelového lana použije ploché z uhlíkových vláken. To umožňuje snížení spotřeby a prodloužení výšky výtahu. Tato technologie bude použita v mrakodrapu Jeddah Tower. Pro orbitální výtah bude nutno ploché lano vylepšit.

Průmyslová výroba
V roce 1853 sestrojil [zdroj?] Elisha Otis bezpečný hydraulický výtah s pojistkou, která měla zabránit pádu kabiny při přetržení lana. Téhož roku jej instaloval v newyorském Crystal Palace. Roku 1861 byl jeho vynález patentován, ale Otis zemřel a závod na výrobu výtahů pokračoval pod jeho jménem.

První elektrický výtah sestrojil Werner von Siemens v roce 1880.[zdroj?] Bezpečnost a rychlost elektrických výtahů značně zvýšil Frank Sprague.[zdroj?]

První český výtah v zkonstruovala firma Breitfeld–Daněk (pozdější ČKD) a pracoval v litoměřickém pivovaru.[zdroj?] První výtah s tlačítky byl instalován v pražském hotelu Modrá hvězda.[zdroj?]

Výtahy podle použití
Osobní výtah – je určen pro dopravu osob a jejich zavazadel. Osobní výtahy jsou obvykle používány ve vícepatrových budovách, nebo mohou sloužit k dopravě do podzemních staveb (například metro) nebo může sloužit k dopravě na veřejném prostranství, v podobné funkci jako lanovka (viz výtah v Bad Schandau, výtah Santa Justa v Lisabonu, Ohmannův výtah v Karlových Varech atd.).
Nákladní výtah – je určen pro přepravu zboží (někdy i s osobami,které zboží doprovázejí) ale i jiných předmětů (kupř. nemocniční výtah). Nákladní výtahy bývají větší než osobní a jsou konstruovány pro těžší náklady od 2300 do 4500 kg. Nákladní výtahy mívají ručně ovládané dveře. Jsou opatřeny podlahou i stěnami odolnými proti poškození během nakládky a vykládky. Používají se i malé nákladní výtahy určené pro dopravu např. popelnic z kotelen, dopravu jídla v restauracích, ale i jiných předmětů.
Automobilový výtah – užívaný pro dopravu automobilů do vyšších pater parkovací garáže nebo jiné budovy.
Lodní výtah – je nákladní výtah pro dopravu vojenských letadel na palubách letadlových lodí.
Lodní výtah – je zařízení umožňující přepravu lodí nebo komory s loděmi přes hráz.
Stavební výtah – je dočasný výtah, používaný na stavbách.
Těžní zařízení (lidově „důlní výtah“) – je zařízení podobné výtahu pro dopravu osob a materiálu v hlubinných dolech, poháněné těžním strojem. Hloubka jámy (šachty), kterou se spouští nebo zvedá dopravní nádoba (těžní klec, skip nebo okov) bývá až několik stovek metrů. Tímto zařízením se dopravuje naráz značné množství materiálu, až několik tun. Tomu odpovídá i velikost těžního stroje, výkon hnacího elektromotoru může u největších těžních strojů dosahovat i desítek megawattů. Pojezdová rychlost dopravní nádoby (těžní klece) při přepravě lidí (horníků) bývá nejvýše 6 m/s. Pro dopravu materiálu je pojezdová rychlost vyšší a může být až 16 m/s. Z bezpečnostního, technického, provozního i ekonomického hlediska jsou těžní zařízení pro jízdu jámou nejsložitější i nejnáročnější skupinou zařízení ze skupiny výtahů.
Technické provedení výtahů
Trakční (tažné) výtahy

Výtahová šachta
Převodové trakční výtahy jsou poháněny elektrickými motory s převodovkou.
Bezpřevodové trakční stroje mají pomaloběžné elektrické motory (50–200 otáček za minutu) napájené střídavým nebo stejnosměrným proudem. V tomto případě je řídící kladka přímo připojena na rotor motoru.
Elektrický výtah je zavěšen na laně přes poháněnou kladku. Váha jeho kabiny a obvykle i poloviny užitečného nákladu je vyrovnána protizávažím. Některé výtahy protizávaží nemají.

Hlavními výhodami elektrických výtahů jsou:

nižší spotřeba el. energie (projeví se při intenzivním provozu)
nižší náklady na servis (odpadá nutnost výměny olejové náplně)
větší přepravní rychlost a možnost zajistit větší zdvih výtahu (hydraulické výtahy se používají zhruba do zdvihu 25 m)

Banalita

Datum: 27.09.2020 | Vložil: Michal

Vystupil som

Chci být soudek, ale...

Datum: 24.06.2020 | Vložil: Chci být soudek

Třeba ten dement (v hádanek uvedeno - JÁ - to sedí) běžel po schodech a sledoval kolik je jich uvnitř/kdo nastupuje. Proč by dělal takovou krajinu? Řekl někdo že pan JÁ ten výtah neodsekal - většinou samy nepadaj - aby zabil bejvalku?

Číslo

Datum: 22.02.2023 | Vložil: Lal

Jaké číslo se nedá zmenšit ale může zvěčit???

Možná špatně čtu

Datum: 18.02.2020 | Vložil: Filosof

Možná špatně čtu, ale z čeho vyplývá, že "hrdina hádanky" věděl, kolik bylo ve výtahu v době pádu lidí?
Pokud by to měl vědět, nemá úloha podle mého názoru řešení, protože i kdyby vystoupil ve druhém patře, mohl sice zjistit (z počtu mrtvol) pouze rozdíl v počtu osob, se kterými výtah odjel z druhého patra, a osob přítomných ve výtahu v době pádu. ale nic jiného (pokud by ve čtvrtém patře dva lidé vystoupili a čtrnáct nastoupilo, byl by výsledek matematicky stejný).

Re: Možná špatně čtu

Datum: 12.02.2023 | Vložil: Tom

Pravda

???

Datum: 31.10.2019 | Vložil: Inteligent

Seš duch nebo co že víš kolik lidí nastoupilo v těch vyších patrech nebo ti snad někdo kdo byl v tom výtahu řekl když byl mrtvej nebo ti to snad řekl v nebi

Re: ???

Datum: 20.12.2019 | Vložil: rosta

22 ze jsi ta prvni osoba ktera vistoupila jako prvni

Re: Re: ???

Datum: 24.06.2020 | Vložil: Oběšenci nosí rtěnku

???

Datum: 23.03.2019 | Vložil: ???

Jsem mluvící výtah

1 | 2 | 3 | 4 >>

Přidat nový příspěvek